خانه | خبر | اخبارایران

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های بامدادی

سه شنبه, 1389-11-19 06:34
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

طوفان ديکتاتورسوز و مقابله با فیلم‌های که آلودگی ذهنی ایجاد می‌کنند از موضوع‌های سرمقاله روزنامه‌های بامداد امروز ايران است.

«طوفان ديکتاتورسوز»
سرمقاله امروز روزنامه ابتکار با عنوان «بادهای تغيير همه را می‌رقصاند» در مورد اعتراضات چند هفته اخیر شهروندان برخی از کشورهای عربی علیه حاکمانشان است.

 

نويسنده سرمقاله ابتکار نوشته است: «تحولات پی‌درپی روزهای اخير در منطقه، به ويژه در تونس، مصر، يمن، اردن ‌و... همگان را انگشت به دهان، حيران و شگفت‌زده کرده است. تأمل در باد شديدی که در منطقه وزيدن آغاز کرده و دل‌های ابری مردم تونس و مصر را باران‌زا نموده و با طوفان و سيل و خشم مردم آن بلاد همراه گشته و امثال بن علی و مبارک را با همه ميراث شوم استبداد و بيدادشان به منجلاب خواری کشانده، ضروری است.»

 

در بخشی از اين سرمقاله آمده است: «در حالی‌که مبارک پايه‌های رژيم نامبارکش را برای انتقال قدرت به فرزندش تحکيم می‌نمود و روزنه‌های اميد به اصلاح و آزادی را تنگ و تنگ‌تر کرده بود، مردم شجاع و آزادي‌خواه آن ديار، آه خشم و نفرت انباشه شده خود را هم‌سو و يک‌پارچه ساختند و طوفانی به راه انداختند که خروش خشم آن گوش و چشم جهانيان را خيره ساخت. اگرچه رهبری واحدی نداشتند اما دل و زبانشان را يکی کردند. آن‌چنان‌که در مصر ديديم. مردم آمدند، ماندند، پافشاری نمودند، گرسنگی کشيدند، کتک خوردند، خون دادند و همه مصائب را تحمل نمودند ولی دست از خواسته واحد خويش نکشيدند و يک‌صدا فرياد زدند ديکتاتور برو.»

سرمقاله افزوده: «ارتش و پليس مصر در برخورد با معترضان دو چهره کاملاً متفاوت از خود نشان دادند. نيروهای امنيتی به ويژه پليس با رفتارهای قهرآميز و خشونت‌بار و جنايتکارانه خويش دست به کشتار مردم زده و گور خود را غرق در خون کرده‌اند به همين جهت در نزد مردم منفور شده. ارتش اگرچه رفتارهای متناقضی از خود نشان داده، يعنی با اعلاميه‌های تهديدآميز و پروازهای وحشت‌آفرين از يک طرف سعی کرده رعب ايجاد کند و از طرف ديگر با اتخاذ موضع دموکراتيک‌گونه نشان داده که اعتراض‌های مردم را به رسميت می‌شناسد.»

 

در بخش ديگری از سرمقاله می‌خوانيم: ‌«بی‌ترديد طوفان خشم مردم، رهبران جهان را در بهت و دستپاچگی عميقی فرو برده است تا جايی ‌که قدرت دورانديشی و تصميم‌گيری سنجيده را از حاکمان جهان ربوده است و آنان را وادار کرده که لحظه‌ای تصميم‌گيری نموده و برای پرهيز از قرار گرفتن در مسير مخالف باد، هر لحظه جهت‌گيری خويش را تغيير داده و ساز تازه‌ای نواخته‌اند. در اين دو هفته‌ای که خشم‌های خفته و آه و ناله‌های نهفته مردم متمدن مصر توانسته به هم جوش بخورد و طوفانی ديکتاتورسوز به راه اندازد، حاميان حاکم مستبد مصر انگار خود را در ميان اقيانوسی بی‌کران وسط گردابی حايل در يک کشتی شکسته و شبی تاريک می‌بينند که صخره‌های خشم مردم در پيش است و ناخدايان قلابی و ناخداترس آنان در منطقه در شرف موت سياسی قرار گرفته‌اند.»

متن کامل سرمقاله

 

مقابله با فیلم‌های که آلودگی ذهنی ایجاد می‌کنند
سرمقاله امروز روزنامه زسالت با عنوان «اصولگرايان سينمای ايران» در مورد مدیران سینمایی ایران است که به نوشته نویسنده سرمقاله باید در برابر فيلم‌هایی که باعث «آلودگی ذهنی و انديشه‌ای» جامعه می‌گردند، مقابله کنند.

در اين سرمقاله آمده است: «اصولگرايان سال‌هاست که منتقد وضعيت فرهنگی کشور به‌خصوص سينما هستند. با آنکه ۲۹ سال است که از جشنواره فيلم فجر می‌گذرد اما هر بار نگاه انتقادآميزی به فيلم‌ها و يا انتخاب‌ها داشتند؛ چنان که اين اعتراض‌ها منجر به تغيير وزير ارشاد و يا چند معاونت سينمايی و مدير کل گرديد. از جمله اين افراد منتقد و معترض جواد شمقدری معاونت سينمايی امروز و همراهانشان هستند که انتقادها و نقطه نظرات آنان سابقه‌ای ديرينه دارد.»

اين سرمقاله افزوده: «علی‌رغم کارشکنی‌هايی که برخی اهالی کج فهم خانه سينما انجام دادند و می‌توان گفت با تمام قوا وارد شدند تا اين گروه نتوانند بمانند، اين گروه قاطعانه و سرسختانه برنامه‌های خود را اعلام کرده و به آنچه که اعلام کردند، پايبند بوده و به نظر می‌رسد موفقيت‌های زيادی را نيز کسب نمودند از جمله ايجاد شورای عالی سينما با حضور رياست‌جمهوری که موفقيت بزرگی برای سينمای ايران و جريان فرهنگی کشور محسوب می‌گردد.»

در بخش ديگری از سرمقاله رسالت آمده است: «در اين ميان نيروهای اصولگرای معتقد به اصول اسلامی و فرهنگ انقلاب کمتر وارد ميدان شدند و يا بر اثر جوسازی‌های ايجاد شده به کنار رفتند و شغل ديگری انتخاب کردند و يا گروهی به تعداد انگشتان دست مقاومت کرده و باقی ماندند. فيلم‌های متناسب و جذابی را ساختند و هم‌اکنون چهره درخشانی در سينمای ايران محسوب می‌گردند. بنابراين برای شروع تحول و آغاز دگرگونی، فاقد نيروهای متخصص و کارآمد و به قول معروف کاربلد متعهد هستيم اما همه اين مسائل دليل بر آن نمی‌گردد که اهداف خود را فراموش کرده و مرعوب فضای روشنفکرنماها گرديم.»

نويسنده سرمقاله افزوده:‌ «پرهيز و دوری کردن از افراد چاپلوس و متملق در لباس تهيه‌کننده و کارگردان و يا حتی منتقد و روزنامه‌نگار که در روبه‌رو، به‌به و چه‌چه می‌کنند و در پشت سر، از بالاترين مقام دولتی تا مدير کل را پوپوليست و امل می‌پندارند، هوشياری و دانايی مديريت قوی سينمای ايران را نشان می‌دهد. تسليم نشدن در مقابل فيلم‌ها و يا فيلم‌نامه‌هايی که با عناد و يا از روی سادگی با برخی عقايد دينی و مذهبی مردم شوخی و تمسخر می‌کنند و باعث آلودگی ذهنی و انديشه‌ای جامعه می‌گردند، از وظايف مهم و اصلی مديران سينمايی است.»

متن کامل سرمقاله

ساير مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آرمان با عنوان «آينده مصر»

سرمقاله امروز روزنامه دنيای اقتصاد با عنوان «شاخص بورس؛ حبابی يا واقعی؟»

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما