خانه | خبر | اخبارافغانستان

افغانستان و آمريکا سند همکاری‌های بلندمدت استراتژيک را امضا کردند

چهارشنبه, 1391-02-13 13:54
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

باراک اوباما و حامد کرزی پس از ديدار و گفت‌وگو در کابل،‌ سند همکاری‌های بلندمدت استراتژيک ميان آمريکا و افغانستان را امضا کردند.

اين سند شب سه‌شنبه ۱۲ ارديبهشت‌ماه، از سوی باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا که در يک برنامه از پيش اعلام‌نشده به کابل سفر کرده بود و حامد کرزی،‌ رئيس جمهور افغانستان در کاخ رياست جمهوری اين کشور در کابل به امضا رسيد.

در اوايل ماه جاری رياست جمهوری افغانستان اعلام کرده بود که دو کشور در مورد اين سند به توافق رسيده‌اند و سند همکاری برای امضاء رؤسای جمهور دو کشور آماده است.

حامد کرزی پس از امضای اين سند در سخنانی گفت که اکنون فصل جديدی در روابط دو کشور گشوده شده است اما تأکيد کرد که "اين سند هيچ تهديدی بر عليه کشور سوم از جمله همسايه‌های افغانستان نيست."

رئيس جمهور افغانستان ابراز اميدواری کرد که توافق دو کشور در زمينه روابط بلندمدت استراتژيک، زمينه‌ساز ثبات،‌ ترقی و رفاه منطقه شود.

حفظ و تقويت ارزش‌های دموکراتيک، امنيت درازمدت،‌ نهادها و حکومت‌داری در افغانستان،‌ توسعه اقتصادی و اجتماعی اين کشور،‌ تقويت امنيت و همکاری‌های منطقه‌ای از محورهای اصلی سند همکاری‌های بلندمدت استراتژيک دو کشور است

باراک اوباما نيز پس امضاء اين توافقنامه با بيان اين‌که آمريکا با امضاء اين سند چشم به راه آينده صلح‌آميز دارد گفت هزينه جنگ يک دهه اخير برای دو کشور زياد بوده است و آمريکا خواستار ادامه جنگ نيست.

اوباما افزود که دو کشور به‌طور مشترک تلاش خواهند کرد که اين جنگ را به پايان برسانند.

مدت کوتاهی پس از سفر اوباما به کابل،‌ در چند نقطه شهر کابل تيراندازی و انفجار صورت گرفت از جمله بر اثر يک حمله انتحاری در ساعات اوليه بامداد امروز چهارشنبه ۱۳ ارديبهشت، در جاده فرودگاه کابل و نزديک به يک مرکز نظامی ناتو، شش تن کشته و ۱۶ تن نيز زخمی شدند.

بر پايه اطلاعات پليس کابل،‌ همه قربانيان و مجروحان اين رويداد غير نظاميان بوده‌اند.

ذبيح‌الله مجاهد،‌ از سخنگويان طالبان اعلام کرد که انفجارهای کابل در واکنش به سفر بارک اوباما به کابل صورت گرفته است.

طالبان گفته‌اند که با هرگونه سندی که سبب ادامه حضور نيروهای خارجی در افغانستان مخالف هستند و به حملات خود تا خروج نظاميان خارجی از اين کشور ادامه خواهند داد.

در پی امضاء سند همکاری‌های بلندمدت استراتژيک بين آمريکا و افغانستان، سفارت آمريکا در کابل،‌ متن اين توافقنامه را منتشر کرد.

حفظ و تقويت ارزش‌های دموکراتيک، امنيت درازمدت،‌ نهادها و حکومت‌داری در افغانستان،‌ توسعه اقتصادی و اجتماعی اين کشور،‌ تقويت امنيت و همکاری‌های منطقه‌ای از محورهای اصلی اين سند است که از سوی رؤسای جمهور دو کشور امضا شده است.

در اين سند گفته شده است که اين موافقتنامه پس از تکميل شرايط قانونی داخلی عملی خواهد شد و تا سال ۱۴۰۳ خورشيدی (۲۰۲۴ ميلادی) اعتبار دارد اما با موافقت دو طرف می‌تواند تمديد و يا تعديل و فسخ گردد.

برپايه اين سند آمريکا متعهد شده است که در صدد ايجاد پايگاه نظامی دائمی در افغانستان نيست و در پی حضوری نيست که تهديدی را متوجه همسايگان افغانستان سازد

پيش از اين رئيس جمهور افغانستان گفته بود که‌ ايجاد پايگاه درازمدت آمريکا در افغانستان، شامل طرح اوليه سند استراتژيک نخواهد بود.

به‌گفته حامد کرزی،‌ افغانستان يک سال زمان نياز دارد تا به‌دقت موضوع استفاده آمريکا از تأسيسات نظامی اين کشور و مسئوليت‌های دو طرف را مورد بررسی قرار دهد و روی آن گفت‌وگو کند.

در بخشی از اين سند استراتژيک که از سوی سفارت آمريکا منتشر گرديده به اين موضوع نيز اشاره شده و گفته شده است که پس از امضاء اين سند،‌ مذاکرات دو طرف بر روی "موافقت‌نامه دوجانبه امنيتی" آغاز می‌گردد که طی يک سال نهايی خواهد شد.

گفته شده است که اين موافقت‌نامه امنيتی جايگزين "توافقنامه چگونگی حضور پرسنل امنيتی و غير نظامی آمريکا در افغانستان به هدف همکاری برای پاسخ به تروريسم،‌ ارائه کمک‌های بشردوستانه و غيرنظامی، آموزش و تمرينات نظامی و ساير فعاليت‌ها می‌شود که در سال ۱۳۸۲ خورشيدی به امضا رسيده بود،‌ می‌شود."

در بندی از سند استراتژيک افغانستان و آمريکا آمده است که آمريکا به‌منظور کمک در ايجاد چارچوبی درازمدت برای همکاری‌های دوجانبه امنيتی و دفاع، افغانستان را به‌عنوان "متحد عمده خارج (غير عضو) ناتو" تلقی می‌کند.

برپايه اين سند آمريکا متعهد شده است که در صدد ايجاد پايگاه نظامی دائمی در افغانستان نيست و در پی حضوری نيست که تهديدی را متوجه همسايگان افغانستان سازد.

افزون بر اين آمريکا تعهد کرده است که از سرزمين و تأسيسات افغانستان به‌عنوان نقطه آغاز حملات عليه هيچ کشور ديگری استفاده نخواهد کرد.

در اين موافقت‌نامه تأکيد شده است که چگونگی و گستردگی حضور قوای آمريکا در افغانستان، و الزامات دو کشور در اين زمينه در "موافقت‌نامه دو جانبه امنيتی" مشخص خواهند شد.
 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما