خانه | فرهنگ،‌ هنر و ادبيات | ميراث‌فرهنگی و رسوم ملل

لوور: «تعهدی به ایران نداشتیم»

چهارشنبه, 1390-02-07 16:19
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
بیژن روحانی

بیژن روحانی - موزه‌ی لوور پاریس در پاسخ به قطع روابط سازمان میراث فرهنگی ایران با این موزه اعلام کرده است علی‌رغم وجود توافقنامه برای همکاری مشترک، هیچ قراردادی برای برپایی نمایشگاه در ایران نداشته است. در فروردین ماه سال‌ جاری، حمید بقایی، رییس سازمان میراث فرهنگی ایران اعلام کرد به دلیل اینکه موزه‌ی لوور به تعهدات خود در قبال امانت دادن تعدادی از اشیاء ایرانی موجود در این موزه‌ی فرانسوی به موزه‌ی ملی ایران عمل نکرده است، سازمان میراث فرهنگی از این پس تمام همکاری‌های خود با این مؤسسه فرهنگی را به‌طور کامل قطع می‌کند. به گفته‌ی حمید بقایی «ایران تاکنون دو بار نمایشگاه در موزه لوور داشته ‌است و آن‌ها نیز باید سال ۸۸ نمایشگاهی از آثار ایرانی در کشور ما برگزار می‌کردند که تاکنون اقدامی در این رابطه انجام نداده‌اند و ما نیز در مقابل این حرکت آن‌ها کل ارتباطاتمان با این موزه را قطع می‌کنیم».

 

به گزارش «روزنامه هنر» در بریتانیا، موزه‌ی لوور اعلام کرده است توافقنامه میان ایران و فرانسه هرگز نهایی نشد بنابراین لوور تعهدی برای ارسال آثار ایرانی موجود در مجموعه‌ی خود به موزه ملی ایران نداشته است.

آزاده اردکانی، رییس موزه‌ی ملی ایران، نیز در خصوص قانونی بودن و الزام‌آور بودن این توافقنامه گفته است: «در ابتدای امر ما تفاهم‌نامه امضاء می‌کنیم و در مورد موزه بریتانیا هم همینطور بود و تفاهم‌نامه قید قانونی نداشته است و نمی‌تواند اهرمی برای اجبار قانونی ایجاد کند». او در مصاحبه با «رادیو گفتگو» در ایران اظهار داشت در بخشی از توافقی که سال ۱۳۸۳ با موزه‌ی لوور انجام شده بود، قرار بود نمایشگاه‌های متقابل در دو کشور برگزار شود، اما دولت فرانسه در این زمینه کم‌کاری‌ کرد و در سه سال اخیر سازمان میراث فرهنگی با سفیر فرانسه در ایران گفت‌وگو کرده و این کوتاهی را گوشزد کرده است.

«روزنامه هنر» در بریتانیا از زبان یکی از سخنگویان موزه‌ی لوور گزارش کرده است که چنین توافقی میان ایران و فرانسه صورت گرفت. این توافق متضمن همکاری‌های مشترک از پژوهش گرفته تا برگزاری نمایشگاه‌های دو جانبه در تهران و پاریس بود. اما هرگز قراردادی میان ایران و فرانسه برای برگزاری نمایشگاه در تهران منعقد نشد. به گفته‌ی این سخنگوی موزه‌ی لوور، برگزاری نمایشگاه در هر یک از این دو پایتخت باید در پی امضای تعدادی قرارداد جداگانه و متعاقب توافقنامه‌ی اصلی باشد و تاکنون هیچ تعهد و الزام خاصی برای برگزاری نمایشگاه در تهران داده نشده است. با این حال این مقام رسمی موزه‌ی لوور نیز اذعان داشته است تاکنون برخی همکاری‌های مشترک میان میراث فرهنگی ایران و لوور انجام شده که از آن میان می‌توان به برگزاری نمایشگاه «آواز دنیا: هنر ایران صفوی» در سال ۱۳۸۶ و با مشارکت سازمان میراث فرهنگی ایران در موزه‌ی لوور اشاره کرد. نمایندگانی از ایران در سمینارهایی که به همین مناسبت در پاریس برگزار شد نیز حضور یافتند. موزه‌ی لوور نیز در آن زمان فیلمی مستند درباره‌ی مساجد تاریخی اصفهان به نمایش گذاشت.

علی‌رغم اظهارات سخنگوی موزه‌ی لوور مبنی بر عدم امضای قرارداد برای ارسال آثار به ایران، مقامات سازمان میراث فرهنگی ایران همچنان معتقدند این موزه فرانسوی به تعهداتش در این زمینه عمل نکرده و راه را برای همکاری‌های بیشتر بسته است.

پیش از این سازمان میراث فرهنگی با تهدید موزه بریتانیا به قطع روابط توانسته بود استوانه‌ی کوروش را برای مدتی قرض گرفته و در موزه‌ی ملی ایران به نمایش بگذارد. به گفته‌ی مسئولان موزه، حدود دو میلیون نفر از این استوانه باستانی بازدید کردند. به اعتقاد دست‌اندرکاران سازمان میراث فرهنگی سیاست تهدید در قبال مؤسسه‌هایی که از قرض دادن آثارشان به ایران امتناع می‌کنند، می‌تواند مؤثر باشد و هشداری به دیگران نیز تلقی شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی ایران اعلام کرده است که اکنون به‌دنبال مذاکره با کشور چین برای نمایش تعدادی از آثار تاریخی آن کشور، از جمله سربازان سفالین، در موزه‌ی ملی ایران است.

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما