بشنوید

 

◄استعفای معاذالخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان رژیم دمشق و اختلاف میان گروه‌های مخالف بشاراسد

گفت‌وگوی ایرج ادیب‌زاده با مهرداد خوانساری، کارشناس سیاسی منطقه‌ی خاورمیانه

◄ایران در سالی که گذشت و چشم انداز سال ۹۲ در سه حوزه اقتصاد، سیاست و اجتماعی

گفت‌وگوی پانته‌آ بهرامی با کوروش عرفانی

◄تصویب طرح ممنوعیت کاربرد يورو در معاملات با ايران در سنای آمریکا

گفت‌وگوی سراج‌الدین میردامادی با رضا تقی زاده، کارشناس اقتصادی در گلاسکو

◄اشاره‌ها و نشانه‌های انتخاباتی در سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد

◄نوروز در زندان های دهه ۶۰ ایران، چند خاطره نوروزی از آن دوران

 

عکس روز و گالری

زم‌تون

Thursday, December 06, 2018 03:32

دریافت خبرنامک روزانه

ایمیل خود را وارد کنید

خانه | خبر | اخبارافغانستان

پاسخ دادن به دیدگاه

کاهش ۶۵ درصدی صادرات ايران به افغانستان

چهارشنبه, 1391-08-10 17:26
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

در پی تشديد تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران، صادرات اين کشور به افغانستان تا ۶۵ درصد کاهش يافته است.

 

هم‌زمان دولت افغانستان نيز بر مقررات سخت‌گيرانه‌اش در زمينه جلوگيری از خروج بيش از ۲۰ هزار دلار نقد از اين کشور افزوده است؛ تاجران اين کشور به تازگی از جانب شرکای ايرانی خود تحت فشار بوده‌اند تا در داد و ستد خود به‌جای ريال، دلار پرداخت کنند.

 

خان‌جان الکوزی، معاون هئيت مديره اتاق تجارت و صنايع افغانستان با بيان کاهش ۶۵ درصدی صادرات ايران به افغانستان گفت اين مسئله‌ای ناشی از توافق جهانی عليه ايران است.

 

وی گفت کاهش صادرات ايران بر روی بازار افغانستان که بخشی از نيازمندی آن از طريق ايران تأمين می‌شود، تأثير منفی گذاشته است.

 

بر پايه اطلاعات وی، افغانستان سالانه يک‌ونيم ميليارد دلار از ايران واردات دارد و هر سال به ارزش حدود دوونيم ميليارد دلار از طريق خاک ايران کالای تجارتی را انتقال می‌دهد.

 

نزديک به دو ماه پيش دولت آمريکا از افغانستان خواست تا با پيوستن به ائتلاف بين‌المللی تحريم‌کنندگان ايران، ۲۴ مؤسسه و شرکت ايرانی را تحريم کند؛ درخواستی که تاکنون پذيرفته نشده است

با اين حال، معاون اتاق تجارت و صنايع افغانستان گفت آن‌ها تلاش می‌کنند تا با تقويت روابط تجاری خود با کشورهای آسيای ميانه، جايگزين کالای ايرانی را بيابند.

 

دو روز پيش خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، به نقل از محمد رضا نادری، معاون گمرک ايران اعلام کرد صدور ۵۰ قلم کالا به دليل "جلوگيری از احتمال کمبود آن در بازار" ممنوع شده است.

 

در يک سال اخير تحريم‌های بين‌المللی عليه ايران شدت يافته است، طی اين مدت ريال تا بيش از ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داده و هم‌اکنون نيز ارزش آن به‌شدت در نوسان است.

 

نزديک به دو ماه پيش دولت آمريکا از افغانستان خواست تا با پيوستن به ائتلاف بين‌المللی تحريم‌کنندگان ايران، ۲۴ مؤسسه و شرکت ايرانی را تحريم کند؛ درخواستی که تاکنون پذيرفته نشده است.

 

دولت افغانستان اما به‌تازگی بر مقرراتی که در زمينه خروج دلار از اين کشور وضع کرده بود، سخت‌گيری بيشتری اعمال می‌کند.

 

بر پايه پيشنهاد بانک مرکزی افغانستان و تأييد شورای وزيران اين کشور، انتقال بيش از ۲۰ هزار دلار پول نقد توسط يک فرد از طريق راه‌های زمينی و يا هوايی ممنوع است و مبالغ بالا‌تر از آن بايد از طريق بانک و با نظارت دولت انجام گيرد.

 

دو هفته پيش پليس اين کشور يک نفر را که قصد داشت ۵۰ هزار دلار پول نقد را به ايران انتقال دهد در هرات دستگير کرد.

 

اين فرد پس از آن بازداشت شد که آمريکا نسبت به تلاش ايران در قاچاق ارزهای معتبر از جمله دلار از بازار افغانستان هشدار داده بود و از دولت اين کشور خواسته بود در زمينه جلوگيری از قاچاق دلار اقدام کند.

 

سعد خطيبی، رئيس اتاق تجارت و صنايع هرات که بيشترين داد و ستد تجارتی با ايران از طريق اين ولايت صورت می‌گيرد گفت تشديد مقررات سخت‌گيرانه دولت افغانستان در جلوگيری از خروج دلار به خارج از اين کشور در کاهش واردات از ايران مؤثر بوده است.

 

وی گفت: "ايرانی‌ها ترجيح می‌دهند به‌جای ريال که به‌طور پی در پی ارزش خود را ازدست می‌دهد، دلار بگيرند اما ما نمی‌توانيم با اين وضعيت دلار انتقال دهيم، اين کار هم در حال حاضر از طريق بانک‌ها نيز امکان ندارد."

 

خطيبی همچنان تأييد کرد که ايران نيز از حدود دو هفته پيش صدور ده‌ها قلم کالای اساسی از جمله آرد، شکر، مواد شوينده، مواد پتروشيمی و آهن آلات را به افغانستان ممنوع کرده است.

 

کاهش شديد صادرات ايران به افغانستان در حالی اعلام می‌شود که ايران به دليل آن‌چه که ابهام در فعاليت‌های هسته‌ای‌اش خوانده می‌شود، با تحريم گسترده بين‌المللی روبه‌رو شده است؛ تحريم‌هايی که اقتصاد اين کشور را در آستانه فروپاشی قرار داده است.

 

 

Share/Save/Bookmark

پاسخ دادن

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

حامیان ما

همیاران ما