بشنوید

 

◄استعفای معاذالخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان رژیم دمشق و اختلاف میان گروه‌های مخالف بشاراسد

گفت‌وگوی ایرج ادیب‌زاده با مهرداد خوانساری، کارشناس سیاسی منطقه‌ی خاورمیانه

◄ایران در سالی که گذشت و چشم انداز سال ۹۲ در سه حوزه اقتصاد، سیاست و اجتماعی

گفت‌وگوی پانته‌آ بهرامی با کوروش عرفانی

◄تصویب طرح ممنوعیت کاربرد يورو در معاملات با ايران در سنای آمریکا

گفت‌وگوی سراج‌الدین میردامادی با رضا تقی زاده، کارشناس اقتصادی در گلاسکو

◄اشاره‌ها و نشانه‌های انتخاباتی در سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد

◄نوروز در زندان های دهه ۶۰ ایران، چند خاطره نوروزی از آن دوران

 

عکس روز و گالری

زم‌تون

Friday, May 24, 2019 01:09

دریافت خبرنامک روزانه

ایمیل خود را وارد کنید

خانه

برجستگان سنتی

محمود محمودی خوانساری و اکبر گلپایگانی

پنجشنبه, 1391-01-03 09:42
محمود خوشنام

محمود خوشنام - در نگاه به زندگی آن‌ها که به موسیقی روی آورده و به شهرت رسیده‌اند، چند پایگاه تعلیماتی عمده به‌چشم می‌آید. پایگاه نخست کلاس‌های درس درویش‌خان بوده که بیشتر شاگردانش خود به استادان بعدی تبدیل شده‌اند. پایگاه‌های بعدی ازآن اسماعیل مهرتاش، نوری‌علی‌خان برومند و ابوالحسن صبا به‌شمار می‌آیند که بیشتر هنرمندان نسل دوم پس از درویش از آموزه‌های آن‌ها بهره‌مند شده‌اند. تقریباً همه‌ی خوانندگان مشهور از یکی از این پایگاه‌ها گذر کرده‌اند.

 

Share/Save/Bookmark

سنتورنوازان برجسته

پنجشنبه, 1390-12-25 11:40
محمود خوشنام

محمود خوشنام - سنتورنوازی که پس از سماع‌ حضور و پسرش حبیب سماعی شکل و شیوه‌ درست قانونمندی پیدا کرد، با حضور ابوالحسن صبا رواج و رونق بیشتری یافت. صبا پس از آنکه نواختن ویلون را از حسین خان اسماعیل‌زاده فراگرفت، به سراغ سماعی رفت تا فوت و فن سنتورنوازی را نیز از او بیاموزد.

Share/Save/Bookmark

دو تارنواز شیرین‌کار

پنجشنبه, 1390-12-18 10:22
محمود خوشنام

محمود خوشنام – یک‌بار دیگر به تار، ساز مادر بازمی‌گردیم که خوب نواخته شدنش اعتباری بزرگ برای موسیقی سنتی ایران است. شمار تارنوازان در ایران شاید بیشتر از نوازندگان سازهای دیگر باشد. ولی در میان انبوه این نوازندگان که خیلی‌هاشان حرفه‌ای هم شده‌اند، اندک کسانی را می‌توان یافت که تار را آن‌گونه که باید بنوازد.

Share/Save/Bookmark

مشیر همایون، نوازنده برجسته و ورزیده‌ پیانو

پنجشنبه, 1390-12-11 09:48
محمود خوشنام

محمود خوشنام - در برنامه‌ ویژه مرتضی محجوبی، پیانونواز برجسته سنتی گفتیم که پیانو در آغاز ورود به ایران برخلاف ویلون رواج عام پیدا نکرد و مدت‌ها ویژه خواص باقی ماند. بهای گران، سنگینی وزن و دشواری آموزش از علل عدم رواج آن به‌شمار می‌آید.

Share/Save/Bookmark

جواد بدیع‌زاده و موسیقی عامیانه

پنجشنبه, 1390-11-20 11:26
محمود خوشنام

محمود خوشنام - هنرمندی که در برنامه‏ی امشب از او سخن می‏گوییم، تنها پیش‏کسوت موسیقی سنتی نیست. او در زمینه‏ی موسیقی عامیانه‏ی شهری نیز کار کرده است. از همین‏روی، او را به تعبیری، باید از پایه‏گذاران شاخه‏ای از موسیقی پاپ ایرانی به‏شمار آورد. سخن از جواد بدیع‏زاده در میان است.

Share/Save/Bookmark

حسین قوامی و بیان درست و دقیق شعری

پنجشنبه, 1390-11-13 12:15
محمود خوشنام

محمود خوشنام - پیش از این گفته‏ایم که یک‏صد سال اخیر را شکوفاترین دوره‏ آواز و آوازخوانی در ایران، باید به‏شمار آورد. ظهور هنرمندان برجسته‏ای که گستردگی و زیبایی صدا را توأمان داشته‏اند، برای آوازخوانی اهمیتی ویژه پدید آورده است. برجستگانی که پیش از این، ما به چند تن از آنان پرداخته‏ایم و هم‏چنان در فکر دیدار با شماری دیگر از آنان هستیم.

Share/Save/Bookmark

آوازه‌خوانان زن از پری آقابابایف تا عزت روح‌بخش

پنجشنبه, 1390-11-06 08:59
محمود خوشنام

محمود خوشنام - در یکی از برنامه‏های پیشین اشاره کردیم که از نخستین دهه‏ قرن جاری خورشیدی، رفته رفته پای زنان نیز به عرصه‏های هنری و از جمله موسیقی باز شد. البته پیش از آن، زنان ارمنی که غالباً در صحنه‏های تئاتری بازی می‌‏کردند، سرکی هم به تالارهای کنسرت می‌‏زدند. حضور و شرکت آنان، اگرچه به سبب لهجه‏ ارمنی‏‌شان با اجرای موسیقی سنتی سازگار نبود، ولی به‏ هر حال بودش به ز نبود جلوه می‌‏کرد و می‌‏توانست تا حدودی جای خالی زنان مسلمان ایرانی را بگیرد.

Share/Save/Bookmark

در اندرون من خسته‏ دل ندانم کیست

پنجشنبه, 1390-10-29 11:45
محمود خوشنام

محمود خوشنام - یک‏صد سال اخیر را باید شکوفاترین دوره‏ آواز و آوازخوانی در تاریخ موسیقی ایران به‏ شمار آورد. آوازخوانی در ایران، بر خلاف سازنوازی، هیچگاه با تحریم و تکفیر مطلق روبرو نشده است. از زمان صفویان که شیعی‏گری نیز رشد و پرورش یافت و برگزاری آیین‏های مذهبی شدت و افزایش پیدا کرد، ملایان آواز و آوازخوانی را نیز به خدمت گرفتند و از این راه بر تأثیر مراسم آیینی خود افزودند.

Share/Save/Bookmark

بم‌خوانی‌های گرم و مخملی غلامحسین بنان

پنجشنبه, 1390-10-22 05:21
محمود خوشنام

محمود خوشنام – وقتی حرف صدا و آواز به میان می‌آید، همه بیش از هر چیز بر شش‌دانگ بودن آن نظر دارند. حال آنکه موسیقی سنتی ایران پیش از آنکه نیاز داشته باشد به صدای شش‌دانگی، صدای "با حال" می‌طلبد؛ جیغ و فریاد با مزاجش سازگار نیست، اهل نجوا و زمزمه است.

Share/Save/Bookmark

مرتضی محجوبی، روش‌ساز پیانوی ایرانی

پنجشنبه, 1390-10-08 03:24
محمود خوشنام

محمود خوشنام – جامعه ایران در دوران ناصری جز از راه‌های دیپلماتیک هیچگونه تماسی با مغرب‌زمین نداشت. از همین ‌روی هنر و فرهنگ، از جمله موسیقی ملی راه گذشته چند صد ساله‌ خود را آرام می‌پیمود.

Share/Save/Bookmark

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

حامیان ما

همیاران ما