بشنوید

 

◄استعفای معاذالخطیب، رهبر ائتلاف مخالفان رژیم دمشق و اختلاف میان گروه‌های مخالف بشاراسد

گفت‌وگوی ایرج ادیب‌زاده با مهرداد خوانساری، کارشناس سیاسی منطقه‌ی خاورمیانه

◄ایران در سالی که گذشت و چشم انداز سال ۹۲ در سه حوزه اقتصاد، سیاست و اجتماعی

گفت‌وگوی پانته‌آ بهرامی با کوروش عرفانی

◄تصویب طرح ممنوعیت کاربرد يورو در معاملات با ايران در سنای آمریکا

گفت‌وگوی سراج‌الدین میردامادی با رضا تقی زاده، کارشناس اقتصادی در گلاسکو

◄اشاره‌ها و نشانه‌های انتخاباتی در سخنرانی آیت‌الله خامنه‌ای در مشهد

◄نوروز در زندان های دهه ۶۰ ایران، چند خاطره نوروزی از آن دوران

 

عکس روز و گالری

زم‌تون

Wednesday, March 29, 2017 07:19

دریافت خبرنامک روزانه

ایمیل خود را وارد کنید

خانه

اخلاق

ارزش‌های اخلاقی و ضرورت‌های اقتصادی: تحلیلی از «مسئله آدام اسمیت»

جمعه, 1392-01-02 02:54
مهران رضایی

مهران رضایی − در برخی از فیلسوفان مانند کانت و ویتگنشتاین دوره‌های متمایزی از اندیشه ورزی قایل مشاهده است. در مورد برخی دیگر مانند هایدگر این امر محل بحث است که چنین گشتی به چه معنای روی داده است. در مورد دوره‌های اندیشه ورزی آدام اسمیت نیز چنین گشتی در اندیشه او با عنوان «نظریه گشت»[1] مورد ادعا است (Otteson, 2002, p. 134).

 

Share/Save/Bookmark

هزارتویِ نسبی‌گرایی اخلاقی

دوشنبه, 1391-11-16 19:15
پل بوغوسیان
برگردان: 
یاسر میردامادی

یاسر میردامادی − صادق لاریجانی، رییس قوهی قضائیه، که از معدود آیتاللههای حکومتی در ایران است که با فلسفهی غرب آشناییای کمابیش دارد، در مراسمی با عنوان «کنگرهی بینالمللی علوم انسانیِ اسلامی»  با اشاره به آرای ویتگنشتاین متأخر، در توجیه «اسلامیسازی علوم انسانی» چنین گفت: «این فیلسوف در کتابهایش به این موضوع اشاره میکند که کل فهمهای ما در بازیهای زبانی شکل میگیرند. او در نهایت به این نتیجه میرسد که نحوه حیات بشر در تفکر و فهم او موثرند. با استناد به آرای این فلاسفه غربی میتوان دریافت که علوم انسانی غربی که ما با آن سر و کار داریم متاثر از این مجراها هستند.»

 

Share/Save/Bookmark

اصناف دیندارانۀ اخلاق (۲)

یکشنبه, 1391-07-09 21:51
حسین دباغ، دانشجوی فلسفه اخلاق (دانشگاه ردینگ، انگلستان)

حسین دباغ − در نوبت پیشین در باب دو صنف اخلاق دینداری مصلحت‌اندیشانه و معرفت‌اندیشانه سخن گفتیم.

اینک در این مجال به صنف آخرین آن یعنی اخلاق تجربت‌اندیشانه می‌پردازیم.

در این مقال بیان می‌شود که اخلاق تجربت‌اندیشانه را می‌توان با اخلاق شرمسارانه یکی دانست.

 

Share/Save/Bookmark

اصناف دیندارانۀ اخلاق (۱)

جمعه, 1391-06-31 18:10
حسین دباغ، دانشجوی فلسفه اخلاق (دانشگاه ردینگ، انگلستان)

حسین دباغ − عبدالکریم سروش، نماینده روشنفکری دینی متأخر، در مقاله "اصناف دین‌ورزی"[1] کوشیده است تا نظریه اصناف دین دارانه را بر آفتاب افکند؛ سه نوعِ گونه گون دین‌ورزی را از هم باز شناخته و برای هر یک صفات و خصیصه‌هایی بشمارد.[2] به اختصار، دین‌ورزی مصلحت‌اندیش که خود بر سه صنف است (مصلحت‌اندیش عامیانه، مصلحت‌اندیش عالمانه دنیاگرا و مصلحت‌اندیش عالمانه آخرت‌گرا) مربوط به دسته‌ای از آدمیان می‌شود که دین را همیشه برای امری (برای مثال انقلاب) می‌خواهند، "جزم عقیدتی" مشخصه آنان است و حرکت را بر حقیقت ارجح می‌دانند.

Share/Save/Bookmark

غیر واقع‌گرایی در اخلاق

جمعه, 1391-06-10 17:37
علی صبوحی

علی صبوحی – واقع‌گرایی در اخلاق بر این باور است که هر حکم اخلاقی مستلزم دو چیز است:

Share/Save/Bookmark

نرم‌افزارهای لذت

دوشنبه, 1390-10-12 00:45
مرتضی مردیها

 مرتضی مردیها − به نظر می‌رسد این یک نکتۀ بدیهی باشد که هدف اصلی هر کسی افزودن میزان رضایت است از زندگی خود؛ و معنای سادۀ خوشبختی هم همین است. عموم آدمیان برای پیش رفتن در این جهت، در پی تغییر شرایط بیرونی خود هستند، تا با افزودن و بهینه کردن امکانات، زمینۀ مساعدتری برای برخورداری خود از لذت و خوش‌حالی بیشتر و پایدارتر فراهم کنند.

اما آیا این ابزار برای رسیدن به آن مقصد، شرطِ کافی است؟
مقالۀ حاضر در پی طرح چشم‌اندازی برای پاسخ به این پرسش است.
 
Share/Save/Bookmark

اخلاق و ضد اخلاق در فاجعه

چهارشنبه, 1390-08-11 15:07
سامان شجاعی

سامان شجاعی − این مقاله تأملی است بر معانی اخلاقیِ مرگ در زلزله وان.

زمین لرزه، سیل، آتشفشان رویدادهایی طبیعی هستند و از این زاویه هیچ تفاوتی با گردش زمین، تغییرات جوی و پدیده هایی چون برف و باران ندارند، اما آنگاه کە پای انسان در میان است همین رویدادهای طبیعی ممکن است با مفهوم "فاجعه" بازشناسی شوند، چیزی کە قادر است از یک رویداد طبیعی همچون زلزله، فاجعە بیافریند؛ امکان مرگ است.
Share/Save/Bookmark

متأسفانه، گفت‌و‌گو همیشه ادامه یک جنگ است

یکشنبه, 1390-04-19 23:43
اکبر کرمی
اکبر کرمی − آسیب شناسی توسعه نایافتگی و نیز ردیابی تحولات مثبتی که در جماعت و جامعه ایرانی در تاریخ معاصر و در چشم انداز حاکم بر این دست گفت‌و‌گوها، رخ داده است، دست کم به دو نکته‌ی اساسی اشاره دارد:
 
Share/Save/Bookmark

"گفت‌و‌گو" و بحران‌های آن در ایران معاصر

دوشنبه, 1390-04-13 08:02
اکبر کرمی
اکبر کرمی − گفت‌و‌گو در ایران معاصر به بن بست رسیده است.
 
به باور من "امتناع گفت‌و‌گو" حالا وجه غالبی از فرهنگ ما است. این امتناع هم در گفت‌و‌گوها در درون و هم در گفت‌و‌گوها با بیرون نمایان شده است؛ یعنی ما هم در گفت‌و‌گو‌های خودمانی به بن بست رسیده ایم و هم در گفت‌و‌گو با دیگران.
این که ایران امروز در صحنه‌ی جهان هر روز بیشتر از دیروز منزوی و ایزوله می‌شود، از سر اتفاق نیست، همه‌ی اتفاق است: تا اطلاع ثانوی هر گفت‌و‌گویی در ایران معاصر به بن بست خواهد رسید.
 
Share/Save/Bookmark

و اما جنگ

دوشنبه, 1390-04-06 02:35
اکبر کرمی
اکبر کرمی − مسئله‌ی صلح و انتخاب آن، هیچگاه ساده نبوده است و در عمل پیچیدگی‌های خیره کننده و خرد کننده‌ای وجود دارد.
همیشه وقتی گفت‌و‌گو تعطیل شود، جنگ هم آغاز می‌شود؛ وقتی گفت‌و‌گو تعطیل می‌شود، همه‌ی چیزهای خوب – از جمله صلح - تعطیل می‌شود.
 
Share/Save/Bookmark

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

حامیان ما

همیاران ما