نادرترین نوع نهنگ پیدا شد

چهارشنبه, 1391-08-17 11:14

ان‌بی‌سی - برای نخستین بار، لاشه دو رأس از نادرترین نوع نهنگ، در کرانه‌های نیوزیلند شناسایی شد. این دو «نوک‌نهنگِ دندان‌بیلی»، که یکی مادر و دیگری فرزندش بود، حوالی دسامبر ۲۰۱۰، در ساحل Opape، واقع در جزیره شمالی نیوزیلند به گل نشسته و مرده بودند. طول نهنگ مادر، ۵ متر و ۳۰ سانتیمتر؛ و طول بچه‌اش ۳ متر و نیم بود. نتایج تحلیل DNA این آبزیان، در شماره امروز نشریه Current Biology منتشر شد.

به‌گفته راشل کنستانتین (Rochelle Constantine)، زیست‌شناس دریایی دانشگاه اوکلند نیوزیلند، "تاکنون هرآنچه راجع به نوک‌نهنگ‌های دندان‌بیلی می‌دانستیم، از سه جمجمه ناقص به دست آمده بود که طی ۱۴۰ سال گذشته در خاک نیوزیلند و شیلی پیدا شده بودند. عجیب است که ما هیچ چیزی از این پستاندار غول‌آسا نمی‌دانستیم. این نخستین باری‌ست که یک نمونه کامل از این گونه پیدا می‌شود و شانس آوردیم که دو رأس آن را هم پیدا کردیم".

ابتدا تصور می‌شد این جانداران، از تیره پرجمعیت‌تر نوک‌نهنگ‌های خاکستری باشند، اما هویت اصلی‌شان در پی آزمایش DNA مشخص شد؛ آزمایشی که طی برنامه بیست‌ساله سرشماری از نوک‌نهنگ‌های ساکن آب‌های نیوزیلند انجام می‌شود. سواحل این کشور، از جمله مناطق عمده به گل نشستن نهنگ‌اند و حتی به‌گفته پژوهش‌گران، بیشترین آمار قربانیان این حوادث، اصلاً به همین منطقه مربوط است.

کنستانتین اظهار می‌کند: "وقتی نمونه‌ها به آزمایشگاه‌مان منتقل شد، طبق معمول از آن‌ها تست DNA گرفتیم. وقتی متوجه شدیم این نمونه‌ها متعلق به نوک‌نهنگ‌های دندان‌بیلی هستند، اصلاً باورمان نمی‌شد. قبل از اعلام نهایی هم، چندین دفعه تست‌شان کردیم تا مطمئن شویم". این دانشمندان، هیچ نمی‌دانند که چرا این نوع نهنگ، اینچنین ناشناخته مانده. وی می‌افزاید: "شاید علت‌اش این باشد که این گونه‌ها، اصولاً از ساحل به دورند و در اعماق اقیانوس عمرشان را می‌گذرانند و همانجا هم از میان می‌روند و به‌ندرت حوالی ساحل پیدایشان می‌شود".

منبع: MSNBC