خانه | گوی‌سياست

رد لیبرال دموکراسی به روایت ولی فقیه

جمعه, 1391-06-03 15:43
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
اکبر گنجی

  اکبر گنجی − آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی ۲/۶/۹۱ در دیدار با هیأت دولت, سال جاری را- با توجه به شرایط بین المللی پدید آمده برای ایران- سالی مهم به شمار آورد:

برای این که دولت‌های غربی "دارند همه‌‌ى توانشان را خرج می‌كنند, شايد بتوانند شما را به عقب‌‌نشينى و قبول شكست وادار كنند؛ شما هم بايد از همه‌‌ى توانتان استفاده كنيد تا بتوانيد اين توهّم باطل ذهن دشمن را به هم بزنيد". 

 
تعلیل دشمنی دشمنان
 
به گفته‌ی رهبر جمهوری اسلامی, دشمنان طی شش-هفت سال گذشته, بخصوص دو سه سال اخیر, بر تلاش‌شان علیه ایران افزوده‌اند. فشارها وارد مرحله‌ی جدیدی شده است. دلایل این امر چیست؟ "حرفبافان" این مدعا را مطرح می‌سازند: "چرا ما در دنيا دشمن‌‌تراشى كرديم كه اينقدر با ما دشمنى كنند". اما آیت الله خامنه‌ای این مدعا را تحلیل نادرست به شمار می‌آورد. تحلیل خود او از دلایل دشمنی دولت‌های غربی با جمهوری اسلامی به شرح زیر است:
 
عامل اول- جلوگیری از پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی: دشمن نمی‌خواهد تا پیشرفت‌های جمهوری اسلامی آن را به الگوی خوب برای دیگران مبدل سازد: "جمهورى اسلامى با داعيه‌‌ى اسلام‌‌خواهى, با داعيه‌‌ى مردم‌‌سالارى اسلامى, با داعيه‌‌ى رد و نفى مستدل ليبرال دموكراسى, براى تشكيلات استكبارى دنيا يك خطرى است. هرچه شما بيشتر پيشرفت كنيد, اين خطر براى آنها بيشتر خواهد شد".
 
عامل دوم- زنده شدن شعارهای انقلاب: پایداری بر شعارهای انقلاب هم موجب دشمنی دولت‌های استکباری است:
"وقتى شعارهاى انقلاب كمرنگ شود, پنهان شود, آنها طبعاً بيشتر خوششان مى‌‌آيد و چهره‌‌ى همراه‌‌ترى می‌گيرند؛ هرچه شما شعارهاى انقلاب را پررنگ‌‌تر كنيد, آنها چهره‌‌شان عبوس‌‌تر و خصمانه‌‌تر می‌شود؛ اين چيزِ طبيعى است".
 
عامل سوم- حادثه‌ی فوق العاده مهم بیداری اسلامی: بهار عرب نقشی کلیدی در دشمنی با ایران دارد. ولی فقیه می‌گوید: "به نظر من هنوز ابعاد عظيم اين حادثه‌‌اى كه در شمال آفريقا و منطقه‌‌ى اسلامى ما اتفاق افتاده, براى خيلى‌‌ها درست شناخته‌‌شده نيست؛ خيلى چيز عظيمى اتفاق افتاده. پشت اين مسئله, دست قدرت الهى است".
 
می دانیم که "دست قدرت الهی" به طور مستقیم وارد تاریخ نمی‌شود, خداوند از طریق واسطه‌ها فعل خود را به ظهور می‌رساند. جمهوری اسلامی واسطه‌ی فیض الهی در بیداری اسلامی بود و هست. تأثیرگذاری جمهوری اسلامی در بهار عرب نیز موجب دشمنی دولت‌های غربی با ایران شده است. ولی فقیه می‌گوید:
"در زمينه‌‌ى ارتقاء جايگاه كشور در عرصه‌‌ى سياست خارجى و مسائل بين‌‌المللى هم همين جور است. امروز در عرصه‌‌ى سياست خارجى, ثقل و وزنه‌‌ى كشور با چند سال قبل تفاوت دارد؛ ما در مسائل, تأثيرگذاريم؛ اينها مهم است. در حوادثى هم كه پيش آمده, ما تأثيرگذار بوده‌‌ايم - كه آن, داستان جداگانه‌‌اى دارد - به نظر ما آن هم خيلى مهم است".
 
چه باید کرد؟
 
فشارهای جهانی بر ایران هر علتی که داشته باشد, و هر هدفی را که دنبال کند, واقعیتی انکارناکردنی است. این فشارها که از طریق تحریم‌های اقتصادی فلج کننده و زدن هم پیمان‌های منطقه‌ای ایران دنبال می‌شود, شاید به تهاجم نظامی به ایران هم بینجامد. در برابر این موج چه باید کرد؟ گویی او قصد عقب نشینی ندارد. بنابراین راهکارهای زیر را به دولت ابلاغ می‌کند:
 
یکم- ایستادگی و قاطعیت: معادله‌ی معکوسی میان ایران و دشمنان وجود دارد. عقب نشینی و جلو آمدن دشمنان, ایستادگی و عبوس شدن آنان. می‌گوید:
"هرچه مواضع ما ضعيف‌‌تر شود و عقب‌‌نشينى كنيم, آنها طبعاً چهره‌‌شان بظاهر متبسم‌‌تر ميشود. البته جلو مى‌‌آيند. يعنى چهره را متبسم می‌كنند, براى اين كه بتوانند جلو بيايند, مناطق را تصرف كنند و ما را از پيشرفت هدفهامان باز بدارند. هرچه ما در حركت خودمان جدى‌‌تر و مصمم‌‌تر باشيم, آنها ناراحت می‌شوند و چهره‌‌شان عبوس می‌شود. البته تا حالا در اين سى و سه سال آنها نتوانستند ما را متوقف كنند, بعد از اين هم ان‌‌شاءالله نخواهند توانست".
 
دوم- دیپلماسی براساس اسلام انقلابی: ارزش‌های انقلابی مهمترین نقطه‌ی قوت جمهوری اسلامی است. می‌خواستند این ارزش‌ها را از جمهوری اسلامی بگیرند:
در "يك دوره‌‌اى[دوره‌ی اصلاحات] بر ما گذشت كه اسم انقلاب و انقلابيگرى و اينها به انزوا افتاده بود؛ سعى می‌كردند به عنوان يك ارزش منفى يا ضد ارزش, از اين چيزها ياد كنند؛ مقاله می‌نوشتند, حرف می‌زدند, گفته می‌شد".
 
بدیل لیبرال دموکراسی چیست؟ مردم سالاری دینی؟
تنها مصداق مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی است. این مصداق را با مصادیق لیبرال دموکراسی‌ها مقایسه کنید:
کدام یک از نظر اخلاقی و میزان وفاداری به آرا و رضایت مردم خود برترند؟
میزان برابری اقتصادی در کدام یک بیشتر است؟
میزان فساد در کدام یک بیشتر است؟
دینداری در کدام یک آزادتر است؟
اما در دوره‌ی دولت نهم و دهم- دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد- قطار جمهوری اسلامی دوباره روی ریل انقلاب افتاد. پس:
"ديپلماسى ما بايد با روحيه‌‌ى انقلاب همراه باشد - يعنى اسلام انقلابى - اين است كه به ما بُرش ميدهد. امروز ملتهاى منطقه از جمهورى اسلامى خوششان مى‌‌آيد, به خاطر موضع مستقل اسلامىِ شجاعانه‌‌اش؛ اين بايد محفوظ باشد. در جاهاى مختلف دنيا, مردم از مسئولان جمهورى اسلامى كه اين شجاعت را, اين استقلال را, اين نترسى را بيشتر بروز ميدهند, بيشتر خوششان مى‌‌آيد. خب, اين نشانه‌‌ى اين است كه راه اين است. ديپلماسى ما بايد در اين جهت باشد؛ كه خب, خوشبختانه دوستان زحمتهاى زيادى می‌كشند".
 
سوم- استفاده‌ی از فرصت بهار عربی: درست است که دست قدرت الهی از طریق جمهوری اسلامی در بیداری اسلامی نقش آفرینی کرد, اما در عین حال رژیم هم باید از این فرصت پدید آمده به سود خود استفاده کند:
"از اين حوادث منطقه هم بايد حداكثر بهره گرفته شود به نفع اهداف انقلاب. اين حوادث منطقه - همان طور كه اشاره كردم - حوادث بسيار مهمى است و ضربه‌‌ى سنگينى بوده به جهتگيرى استكبار در اين منطقه. بلاشك شما بدانيد؛ آمريكا و صهيونيسم - نه فقط دولت صهيونيستى, بلكه تشكيلات قوى و فعال و پرنفوذ صهيونيسم در دنيا - حالاحالاها نخواهند توانست خودشان را از آسيبهاى اين حركت عظيمى كه اتفاق افتاد, نجات بدهند. اينها در مقابل اين حوادث, به معناى واقعى كلمه غافلگير شدند. البته دارند تلاش می‌كنند فائق بيايند و موج‌‌سوارى كنند. در يك گوشه‌‌هائى هم ممكن است بتوانند, اما در كلان نخواهند توانست و نمی‌توانند. اين فرصت بسيار مهمى است براى جمهورى اسلامى كه از اين فضا و از اين فرصت استفاده كند".
 
چهارم- اقدامات پیشگیرانه: دشمنان فعالانه ایران را تحت تحریم‌های فلج کننده قرار داده‌اند و مقامات منفعلانه به آنها واکنش نشان می‌دهند. این سیاست باید معکوس شود و پیشگیرانه اقداماتی صورت گیرد که فعالیت‌های بعدی آنها را خنثی سازد:
"بعضى از دوستان اشاره كردند كه دشمنان يك تصميمى را می‌گيرند, ما در مواجهه‌‌ى با آن تصميم مشغول فعاليت می‌شويم و اقدامى را انجام می‌دهيم؛ خيلى خوب, اين كار بسيار خوب است؛ منتها بهترش اين است كه قبل از اين كه آن تصميم را طرف مقابل بگيرد, شما حدس بزنيد آنچه را كه او انجام خواهد داد. فرض بفرمائيد كه مشكل جابه‌‌جائى منابع مالى و ناشى از فروش نفت را شما از قبل هم حدس می‌زديد و می‌گفتيد؛ يا مشكلى را كه در خريد و فروش نفت و انتقال نفت و بيمه و از اين چيزها به وجود آوردند, قبلاً همه را حدس می‌زديم. راهها را از پيش آماده كنيد. الان هم همين جور است. يعنى تصور نشود كه دشمن از ادامه‌‌ى دشمنى‌‌هاى خودش دست برداشته؛ نه, آنها دنبال راهِ كارند. چون كارهائى كه انجام دادند, به نتيجه نرسيده, حتماً دنبال راهكارهاى ديگرى خواهند بود - كه البته آنها هم به نتيجه نخواهد رسيد - شما آن راهكارها را حدس بزنيد و از پيش, خودتان را آماده كنيد".
 
مردم سالاری دینی در برابر لیبرال دموکراسی
 
آیت الله خامنه‌ای طی ۳۳ سال گذشته شاید ده‌ها بار به نفی لیبرال دموکراسی پرداخته است. لیبرال دموکراسی آئینی بشری است با همه نقایصی که برساخته‌های بشری واجد آنند. این آئین به طور دائمی از سوی لیبرال‌ها و دموکرات‌ها نقد و اصلاح و تکمیل شده است. "لیبرال دموکراسی‌های موجود" با "آرمان لیبرال دموکراسی" فاصله‌ی بسیار دارند.
 
اما "رد و نفی مستدل لیبرال دموکراسی" توسط آیت الله خامنه‌ای در کجا صورت گرفته است؟
از سوی دیگر, بدیل لیبرال دموکراسی چیست؟ مردم سالاری دینی؟
تنها مصداق مردم سالاری دینی جمهوری اسلامی است. این مصداق را با مصادیق لیبرال دموکراسی‌ها مقایسه کنید:
کدام یک از نظر اخلاقی و میزان وفاداری به آرا و رضایت مردم خود برترند؟
میزان برابری اقتصادی در کدام یک بیشتر است؟
میزان فساد در کدام یک بیشتر است؟
دینداری در کدام یک آزادتر است؟
 
آیت الله خامنه‌ای حتی به اعضای نهضت آزادی اجازه نمی‌دهد تا در یک باغ در کرج نماز عید فطر برگزار کنند. گویی آنان قصد داشته‌اند که در آن باغ در کرج به دور از چشم اغیار مراسم لهو و لعب برپا سازند. آخر این چه نوع آزادی دینداری است که مردم مجاز نیستند برای مرده‌های خود مراسم ترحیم برگزار کنند و مرده‌های آنان باید شبانه دفن شود؟
 
مردم سالاری‌ای که به دین مقید می‌گردد, دیگر مردم سالاری نیست. آیا مردم می‌توانند بگویند که ولایت فقیه را نمی‌خواهیم؟ آیا مردم می‌توانند بگویند ما حکومت دینی نمی‌خواهیم؟ نگوئید: نگفته‌اند. بگوئید اگر گفتند شما چه خواهید کرد؟ آیا یک مسلمان می‌تواند بگوید من تحقیق کرده ام و در اثر تحقیق به این نتیجه رسیده ام که باید مسیحی یا یهودی یا بهایی باشم؟ یا اگر فردی مسلمان مسیحی شد, حکمش زندان و اعدام است؟ آری اینها همان مدل بدیلی است که به پندار ولی فقیه لیبرال دموکراسی را به زباله دان تاریخ انداخته است.

 

Share this
Share/Save/Bookmark

دوست من اکبر خان:  خامنه ایی تا این حد احمق نیست که نداند چه در اطارفش میگذارد اما از شما صاحب اطلاع بیشتر اطلاع دارد که چه کرد در کارنامه حضرت ولایت مرگ دروغ درویی بد کردن حتی نیست به ولی نعمت بزرگش چون اکبر شاه که اگر اکبر شاه نبود حضرت امروز در همان مشهد اختمالن به همان شغل سابق گدایی مشغول بود و شاید هم با توجه به روحیه وی تا بحال سر وته اش جفت شده بود پس سید میدانددچه کرده و هیچ پرونده ایی گم نخواهد شد و به هم متصل هست پس راه درست همین خریتی هست که دارد میرود با سپاس اما ای ایران توسزاور عقب مانند خامنه ایی و دربار ایشان نیستنید متحد خود را از نکیت رها کنید

آیا این شگفت انگیز نیست که بشر در حدود ١٤٠٠ سال است که اسیر پست ترین افکاری که تا کنون بوجود آمده است میباشد و تحت این افکار بشدت پست و پلید تجاوز میکند، ویران میکند ، جان میگیرد و انواع گروه و باندهای تبهکار را برای کشتن انسانها دیگر بوجود میاورد. بشر باور دارد که با از بین بردند این گروهها از شر تبهکاران رها میشود اما بشر تعمق نمیکند که آن افکار پست و ضد بشری هستند که باعث بوجود آمدن و جمع شدن این تبهکاران و برای گسترش آن افکار هستند و آن تبهکاران طبق آن افکار و باورهای پست دست به جنایت میزنند نه بالعکس. آنها به ابزاری برای دست به عمل زدن احتیاج دارند.
برای مبارزه با پلیدیها باید ایزار جنایت و شر را از دسترس انسانهای پست و بسیار عقب مانده در شعور و آگاهی دور کرد .این ابزار تباهی میتواند یک ایدئولوژی پست باشد یا وسایل دیگر و تا زمانی که این ایزار تباهی در دسترس هستند بشر هرگز نخواهد توانست در آرامش و امنیت زندگی کند. زندگی در هر موجودی بینهایت مقدس است و ایدئولوژیهایی که علیه این تقدس بوجود آمده اند بزرگترین خطر برای زندگی،بشر و زیبایی هستند.

دیدار رهبر با دولت یکی از لوسترین نمایشات سالهای اخیر بوده است دراین دیدار اقای خامنه ای میگوید که از جاهای دیگر هم اطلاعات دریافت میکند تا دهان منتقدین را ببندد و اشاره میکند که دلسوزان پروژه هائی ارائه میکنند که بدرد دولت میخورد و باید ازان استفاده کرد یعنی میفهماند که بی جهت مزاحمش نشوند تا همه چیز از طریق دولت برکشیده اش دنبال شود.
اگر بارزشهای انقلابی میپردازد بدانجهت است که راهی برای اصلاح طلبان و یا دیگرانی که داعیه ازادی و دموکراسی دارند متصور نمیبیند زیرا انها ارزشهای مورد نظر او را تبدیل بضد ارزش کرده اند بنابرین در اینده هم در بر همین پاشنه میچرخد.
اکر به گزارشهای وزرا نگاهی بیندازید حجم ذروغگوئی و بی محتوائی جلسه رابهتر میتوانید در یابید . وزیر جهاد کشاورزی گزارش میدهد که تولید محصولات دام و طیور 14 ملیون و300هزار تن بوده است یعنی هریک از احاد مردم (جمعیت کشور طبق گزارش مرکز امار و نتیجه سرشماری 75 ملیون نفر است) 190 کیلو گوشت در سال و یا 522 گرم در روز مصرف کرده است که از میان گین مصرف امریکا و تمامی غرب بالاتر است اضافه کنید یک ملیون تن گوشت و مرغ یخ زده ای که در سال وارد کشور میشود. باید بدانیم که حد اقل 50 ملیون از جمعیت ایران امکان مصرف 522 گرم گوشت را در هفته هم ندارد تا چه برسد به مصرف روزانه.
بهمین رویه نگاه کنید به گزارش این وزیر به تولیدات 18 ملیون و300 هزار تنی محصولات باغی ویا مدرن کردن سیستم ابیاری 1ملیون 200 هزار هکتار اراضی زراعی.
ازان جالبتر گزارش وزیر مسکن است که عنوان میکند در جکومت احمدی نژاد 21ملیون 600 هزار واحد مسکونی ساخته شده و 1ملیون 600هزار خانه مقاوم سازی شده است بازهم برگردیم بگزارش مرکز امار از شناسائی 21ملیون 300 هزار خانواد ه در سرشماری اخیر بدین ترتیب ذولت برای هر خانواده یک خانه ساخته ومضافا هم برای یک ملیون 600 هزار دیگر مقاوم سازی کرده است بنابرین احتیاج به ساخت و ساز تازه نداریم وزلزله اذربایجان وخانه خرابی هموطنان دروغ است چون مملکت نوسازی شده است و اگر قبلا هم چیزی ساخته شده بود زیادیست و بدرد نخور.
وزیر نفت گزارش داده است که دولت 140 ملیارد دلار در صنعت نفت سرمایه گزاری کرده است و البته نتیجه اینستکه توان تولید از 4ملیون 300 هزار بشکه بزیر 3ملیون رسیده است.
رئیس بانک مرکزی نیز گزارش داده است که نتیجه پرداخت یارانه ها ی نقدی پائین امدن ضریب جینی از صفر 4 به 3و 8دهم است وحال انکه احمدی نژآد در مناظرهای تلویزیونی انتخابات سه سال پیش مدعی پائین اوردن این ضریب به 3و 6دهم بود.
گزارش وزیر اقتصاد از این هم بدتر بود .
حال اگر رهبر اقتصاد دانی کرد و مشکل نقدینگی را مطرح کرد و راهکارهائی ارائه داد که با نظریات قبلیش متفاوت بود و نشان دهنده انستکه بعد 23 سال هنوزاز ابتدائی ترین مسائل حکومتی اگاه نیست و چشم براه منبریان برای ارائه روح انقلابیگری است نباید تعجب کرد . این رهبر در خد این دولت و مجموعا باعث شرمساری مردم ایرانند.

نکاتی دربارهء سوءاستفاده‌گری و مغاطلات و پارادوکس‌های لغوی و کلامی برخی سیاست‌کاران و ایدئولوژیست‌ها در ایران:

جمهوری: به معنی عموم است و وقتی درباره جمعیت کشوری گفته میشود شامل همه میشود گروهی در نتیجه جمهوری در کاربرد حاکمان رژیم اسلامی یک سوءاستفاده و مغلطه و پاردوکس است چرا که اینان گروهی اندکی مردم کشور که حامی و مطیع خودشان هستند را داخل جمهوریت در عمل میدانند و بقیه را غیرخودی و دشمن و اجنبی قلمداد میکنند و حقی در حکومت و اداره و منافع کشور برایشان قائل نیستند!

اسلامی: اسلام یک دین است (کل) و هر دینی اجزایی به نام مذهب یا فرقه دارد (جزء). تا کنون هر رژیمی (نظام و تشکیلات) در کشورهای موسوم به اسلامی (مسلمان‌نشین) بوجودآمده مبنایش یکی از اجزای دین اسلام یعنی یک مذهب/فرقه بوده! مانند فرقه وهابیت از مذاهب سنی و یا فرقه ولایی (ولایت فقیه) از مذاهب شیعه! از آنجا که در عمل این فرقه ها و مذاهب، دیگری را قبول ندارند و تنها از سر مصلحت یکدیگر را- نسبتا- تحمل میکنند، نمیتوانند مدعی رژیم یا نظامی اسلامی باشند، چرا که اسلام کل است و نمیتواند جزیی از آن مدعی کل باشد!

مردم: در زبان فارسی و دیگر زبان‌های ایرانی، مفرد و معادل people انگلیسی‌ست در بیشتر مواقع امروز به معنی جمع peoples بکارمیرود و شامل همهء آحاد و یکایک مردم یک کشور و یا سرزمین‌ست مگر آن را تابع قیدی‌کنیم مانند مردم مسحیی، مردم مسلمان یا مردم اسلامی. در این صورت مردم مسلمان یا مردم اسلامی شامل همه ایران نیست. مردم اسلامی یعنی مردمی که اسلامی بودن مشخصهء آنهاست و حتا لزوما شامل همهء مسلمان‌ها نمیشود! چرا که امکان دارد شخصی مسلمان باشد ولی اسلامی مشخصه سیاسی آن نباشد مثلا سکولار باشد و از طرفی اسلامی بودن با توضیحات بالا، منطبق بر مذاهب و فرق نیست. در ادبیات سیاسی رژیم جمهوری اسلامی در ایران، مردم اسلامی، منظور خودی‌های فرقهء ولایی (پیروان ولایت فقیه) است و نه همهء شیعیان و دیگر مسلمان!

جمهوری اسلامی: یک اصطلاح مغلطه‌آمیز و پارادوکسیکال هست و غیر قابل جمع.
مردم‌سالاری دینی: یک اصطلاح مغلطه‌آمیز و پارادوکسیکال هست! هم مردم دارای پادوکس با دینی است و هم دینی ناروا و مغلطه‌یی از توسعه جز به کل است!

رجل/رجال: نمونه دیگر سوءاستفاده‌گری در سیاست و ایدئولژی ایران است که معنی عربی در زبان‌های ایرانی از جمله فارسی بکارمیبرد در حالی که این واژه به معانی مجازی مانند سرشناس و سرآمد بکاربرده میشود هم چنان که جوانمرد و مردانگی صفات عمومی است و نه فقط مخصوص مردان!

امیدوارم پژوهشگران و صاحب‌نظرات به این نکات توجه‌کنند و ناروا مبلغ مغاطلات و سوءاستفاده‌گری‌های سیاسیون و ایئولوژیست‌ها نباشند!

فکر میکنید این مقالات به چه درد ما میخورد و کدام حرکت را تولید میکنید. چرا این کسی را که دور از دسترس همه پنهان شده دعوت به مصاحبه و پاسخگوئی نمیکنید؟ مگر در دین او خدا نمیگوید من از رگ گردن به شما نزدیکترم و بخوانیدم تا پاسختان دهم؟ این آقا خودش را اگر بالاتر از خدا قرار میدهد، علناً بگوید و گرنه به سوالات مردم پاسخ دهد. امروزه انترنت هست تماس مستقیم رادیو تلویزیونی و انترنتی هست، راه دارد اگر بخواهد به سوالات مردم جواب دهد. این کدام ولی است که دست هیچکس به دامنش نمیرسد. شما ها که زمانی روزنامه نگار بودید فشار بیآورید و درخواست مصاحبه و تماس مستقیم کنید. یکبار هم شده از مفاد دین اداعی خودش برای بیرون آوردنش از لانه استفاده کنید.

گراهم فولر تئوريسين سازمان اطلاعاتي سيا :« الگوي ارائه شده از سوي دنياي غرب به جهانيان که در قالب اقتصاد آزاد , لائيسم , دموکراسي , حقوق بشر بنا شده است بر عکس ادعاهاي ما غربي ها نسخه شفا بخش همه جوامع بشري نمي باشد , اين نکته هر چند براي ما تلخ است و دردناک اما بايد اعتراف نمود که جوامع غير غربي اکنون در جست و جوي ايدئولوژي ديگري براي آينده خود هستند .» (مجله فارين پالسي آمريکا )
پرفسور رابرت . اچ .بورک با اعتراف به فجايع پديد آمده از فرهنگ ليبرالي در جامعه ايالت متحده تصريح مي کند :
« فرهنگ عمومي ما از مرحله تبليغ براي روسپيگري هم فراتر رفته , زيرا امروزه در آمريکا تهيه , توليد و توزيع مطالب , فيلم ها , نوارهاي ويدئويي و برنامه هاي ديگر به حدي منحرف , زشت و کثيف است که تصور آن هم مشکل است , پس فرهنگ عمومي ما در مسير زشت و قبيحي ره مي سپارد و نهايتاً به دست سقوط آزاد سپرده خواهد شد , سقوطي که نهايت آن هنوز هم ديده نمي شود و اين ارمغاني است زاييده افکار و عقايد ليبراليستي ... اگر جان استوارت ميل ( انديشور انگليسي و فيلسوف مم مکتب اخلاقي سود گرايي و منفعت عمومي يا بهره جويي 1806-1873) امروزه حيات مي داشت از آن چه به نام ازادي و بر سر آزادي آورده ايم بر خود مي لرزيد و اکنون ما دريافته ايم که بنيان گذاران ليبراليسم اشتباه کرده و به خطا رفته اند .» ( رابرت . اچ . بورک , ليبراليسم مدرن و افول آمريکا در سراشيبي به سوي گومورا , ترجمه الهه هاشمي حائري , انتشارات حکمت , 1378, جمع بندي فصل هفتم )
ر.ك:
افول سکولاريزم، برگر، پيتر .ال، ترجمه افشار اميري، تهران: مازيار.
ليبراليسم مدرن و افول آمريکا, رابرت . اچ . بورک , ترجمه الهه هاشمي حائري , انتشارات حکمت , 1378
خارج از کنترل , زبيگنيو برژينسکي, ترجمه عبدالرحيم نوه ابراهيم, تهران : اطلاعات ,1372
ظهور و سقوط ليبراليسم غرب , آنتوني اربلاستر ,ترجمه عباس مخبر , نشر مرکز , 1377
جهان در سراشيبي سقوط , جرمي ريفکين و تد هوارد , ترجمه محمود بهزاد , سروش , 1374
انسان و بحران، آرتگا اي گاست، خوسه، ترجمه احمد تدين، تهران، علمي و فرهنگي، 1376

مشکل بیماران مذهب زده این است که بخش بزرگی از مغزشان درگیر پایین تنه خودشان و دیگران است انگاری جز رسیدگی به پایین تنه مردم وظیفه دیگری ندارند. فرهنگ مرد سالارانه که زن و ارگانها و رفتار جنسی او را از املاک مرد میداند از هیچ چیز به اندازه آزادی جنسی به وحشت نمی افتد. انگاری در دموکراسی لیبرال هیچ چیز دیگری جز ازادی جنسی نیست که در زمان نقدش هم درگیر پایین تنه میشوند. لااقل اگر قصد نقد دموکراسی لیبرال را هم دارید کمی در خصوص موضوعات غیر مرتبط با پایین تنه فکر کنید.

اتفاقاً تمام مسئلۀ مردم به اصطلاح مدرن امروز همان پائین تنه است. کافیست رادیو تلویزیون های هر کشور اروپائی را باز کنید یا مجلاتشان را بخوانید می بینید همه راهها به پائین تنه ختم میشود. در امریکا و کانادا همینطور. نمیدانم چرا اینرا پای مذهبی ها مینویسند

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما