خانه | گوی‌سياست

نگرانی ها از رشد افراط‌گرایی در ارتش اسرائیل

چهارشنبه, 1390-10-28 07:49
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
فرهمند علیپور
  حمله چند روز گذشته یهودیان افراطی به نیروهای نظامی اسرائیل  یک بار دیگر هشدارها نسبت به افزایش رادیکالیسم در جامعه اسرائیل را در پی داشت.
 
این افراد که ساکنین یکی از شهرک‌های یهودی‌نشین در مناطق اشغالی فلسطین (کرانه باختری) هستند، چندی پیش با حمله به یک مقر ارتش اسرائیل موجب وارد کردن خسارات و زخمی کردن چند نیروی نظامی از جمله فرمانده این مقر شدند.
 
آن‌گونه که رسانه های اسرائیلی گزارش دادند این یهودیان افراطی به خاطر حملات مکرر به فلسطینی های محلی از جمله آتش زدن مساجد، ریشه‌کن و خشک کردن درختان زیتون باغ‌های فلسطینیان و حمله به خودروهای آنان، از سوی نیروهای نظامی محدود شده بودند.
 
علاوه بر این درگیری اخیر تندروهای مذهبی (اولترا ارتدوکس)  با شهروندان عادی اسرائیل در" بت شمش" اورشلیم (قدس) موجب حساسیت بیشتر افکار عمومی نسبت به عملکردهای این افراد شده است.
 
در طی بیست سال گذشته نیروهای افراطی و مذهبی در جامعه اسرائیل گسترش و تقویت شده اند تا جایی که حزب رادیکال اسرائیل بیتنا توانسته است در سایه همین افزایش تندروی ها سهمی در قدرت حاکمه اسرائیل پیدا کند و آویدگور لیبرمن چهره شاخص این حزب وزیرامور خارجه کشور شود.
 
انتقادها از افزایش گرایش های افراطی شهرک نشینان و یهودیان اولترا ارتدکس در حالی منتشر می شود که چندی پیش نیز رسانه های اسرائیلی گزارش هایی مبنی بر افزایش افراطی‌گری‌های مذهبی در درون ارتش اسرائیل منتشر کردند
 
ارتشی که مذهبی‌تر می‌شود
 
انتقادها از افزایش گرایش های افراطی شهرک نشینان و یهودیان اولترا ارتدکس در حالی منتشر می شود که چندی پیش نیز رسانه های اسرائیلی گزارش هایی مبنی بر افزایش افراطی‌گری‌های مذهبی در درون ارتش اسرائیل منتشر کردند.
 
درست چند روز پیش از حادثه اخیر حمله شهرک نشینان، ۱۹ تن از افسران بلندپایه ذخیره ارتش اسرائیل نامه ای را خطاب به رئیس ستاد ارتش  منتشر کردند و در آن از رواج اندیشه‌های افراطی مذهبی در ارتش انتقاد کردند.
 
آنها در این نامه  از انجام سخنرانی خاخام سادن – یکی از بزرگترین آکادمی‌های نظامی اسرائیل-  در منزلت "باروخ گلداشتاین" و "ایگال عمیر" و توصیف آنها به عنوان افرادی "از خود گذشته و شجاع" خبر دادند.
 
ایگال عمیر و باروخ گلداشتاین در حالی که به باور برخی اسرائیلی‌های میانه‌رو تروریست قلمداد می‌شوند برای بسیاری از نیروهای افراطی اسرائیل قهرمان محسوب می‌شوند
 
گلداشتاین پزشکی بود که در سال ۱۹۹۴در مسجدی در شهر الخلیل با به رگبار بستن نمازگزاران فلسطینی ۲۹تن از آنان را به قتل رساند. ایگال عمیر نیز جوان مذهبی بود که اسحاق رابین را پس از معاهده صلح اسلو و در سال ۱۹۹۵به قتل رساند. ایگال که اکنون دروان جبس ابد خود را طی می‌کند، در دادگاه گفته بود که فرمان قتل رابین از سوی خدا به او الهام شده بود.
 
ایگال عمیر و باروخ گلداشتاین در حالی که به باور برخی اسرائیلی‌های میانه‌رو تروریست قلمداد می‌شوند برای بسیاری از نیروهای افراطی اسرائیل قهرمان محسوب می‌شوند آن‌گونه که بر روی سنگ قبر گلداشتاین چنین حک شده است:" باروخ گلداشتاین مقدس که زندگی را برای ملت یهود، تورات و سرزمین مقدس فدا کرد."
 
 این افسران بلندپایه هم چنین نوشتند که در آستانه بزرگداشت سالروز ترور اسحاق رابین نخست وزیر اسبق اسرائیل، برخی از مقامات تزاحل (ارتش اسرائیل)  بخش‌نامه ای صادر کردند و از شرکت سربازان در این مراسم جلوگیری به عمل آمد.
 
خاخام سادن در سخنرانی خود که همزمان با سالروز قتل اسحاق رابین، نماد جریان میانه‌رو وصلح‌طلب اسرائیل بود وی را شکست‌خورده‌ترین رهبر سیاسی کشور خواند و از ورود "نسلی برای ترمیم (وجهه کشور)" خبر داد.
 
سربازان مذهبی افراطی ( اولترا ارتدوکس) که شمارشان تا ۴۲درصد تخمین زده می‌شود همچنین اخیرا مراسمی که در آن خوانندگان زن حضور داشتند را تحریم کردند.
 
حضور زنان و مردان در ارتش از نمادهای سکولاریسم حاکم بر اسرائیل است، اما اکنون بیم آن می رود که با تغییر قوانین و افزایش گرایش های محافظه کارانه مذهبی در کنار تلاش احزاب راستگرا این کشور از وجوه سکولار خود فاصله بگیرد
 
روزنامه "هاآرتص" نیز در گزارشی با اشاره به وجود برخی نابرابری‌های میان زنان و مردان حاضر در ارتش اسرائیل و رواج اندیشه‌های مذهبی افراطی در ارتش می‌نویسد : خاخام ها تلاش دارند با تغییر قوانین سکولار و جایگزینی آن با قوانین سختگیرانه و مذهبی یهودی شرایط  را به سمتی هدایت کنند که زنان نتوانند در ارتش بمانند و خود ناچار به ترک آن شوند.
 
این روزنامه می نویسد: "هدف روشن است، میخواهند ارتش را به سمت ارتشی مردانه "یهودی تر از زنان" سوق دهند، ارتشی خالص و مطابق با نگاه یهودیان تندرو."
 
حضور زنان و مردان در ارتش از نمادهای سکولاریسم حاکم بر اسرائیل است، اما اکنون بیم آن می رود که با تغییر قوانین و افزایش گرایش های محافظه کارانه مذهبی در کنار تلاش احزاب راستگرا این کشور از وجوه سکولار خود فاصله بگیرد.
 
شکست سکوت
 
بزرگترین قربانی افزایش رادیکالیسم در میان سربازان و جامعه اسرائیل اما فلسطینیان هستند. سال گذشته در اسرائیل کتابی با عنوان " اشغال سرزمین ها،خاطرات سربازان اسرائیلی" منتشر شد، کتاب که با تلاش گروهی از صلح‌طلبان اسرائیلی موسوم به "شکست سکوت" گردآوری و منتشر شد حاوی مصاحبه با ۷۵۰نیروی ارتش اسرائیل است که در سالهای ۲۰۰۰تا ۲۰۱۰ در ارتش بوده و یا همچنان در لباس نظامی هستند.
 
سربازان مذهبی افراطی که شمارشان تا ۴۲ درصد تخمین زده می‌شود، اخیرا مراسمی که در آن خوانندگان زن حضور داشتند را تحریم کردند
 
يکي از این سربازان در این کتاب مي‌گويد:مأموريت ما مختل کردن زندگي شهروندان و آزار آنان بود. مأموريت ما اين ‌طور تعريف شده بود، چون تروريستها شهروند هستند و ما مي‌خواستيم فعاليت آن‌ها را مختل کنيم، راه عملياتيش ايجاد مزاحمت در زندگي شهروندان بود. در يکي از بخش های کتاب آمده است:" اگر روستايي فعال باشد، شما بايد خواب را از آن بگيريد."
 
آويهاي استولر یکی از سربازانی  که سه سال را در نواحي اطراف الخلیل سپري کرده است در این کتاب از سربازاني می گوید که در ميدان يک روستا بمب ترکانده بودند:"تا بفهمند که ما اينجاييم". "گشت های پر سر و صدا"، "اعلام حضور"، "عيد پوريم مبارک" همگي نامهاي گوناگون يک نوع عمل همیشگی است.
 
او می گوید:" نيروهاي سنگين را وارد يک شهر يا روستا کردن، انداختن نارنجکهاي شوک آور، پستهاي ايست بازرسي موقتي بر پا کردن، بازرسي تصادفي خانه‌ها، و استقرار نيروها به مدت چند ساعت يا چند روز، ايجاد حس تحت تعقيب بودن ميان فلسطينيها، از جمله اقداماتی است تا  آنها (فلسطینیان) هيچ وقت احساس آرامش نکنند."
 
یکي از سربازان اسرائیلی: مأموريت ما مختل کردن زندگي شهروندان و آزار آنان بود. چون تروريستها شهروند هستند و ما مي‌خواستيم فعاليت آن‌ها را مختل کنيم، راه عملياتيش ايجاد مزاحمت در زندگي شهروندان بود
 
شاید اوج داستانهای این کتاب که نمایشی از رنج فلسطینی ها و عذاب وجدان روشنفکران اسرائیلی است، نه داستان کشتن با نقشه قبلی پلیس های غیرمسلح فلسطینی در انتقام از حمله به یک پست بازرسی ، کشتن یک شهروند فلسطینی تنها به این دلیل که بر روی بام خانه اش ایستاده بود و یا کتک زدن و خونین کردن صورت یک فلسطینی معلول ذهنی است.
 
بلکه آنجایی است که سربازی از "ترس" خود می گوید: "اکنون به شما می‌گویم که چه زمانی ترسیدم، در غزه عملیات داشتیم و من در سنگر بودم. چند پسر بچه فلسطینی به سمت ما سنگ پرتاب می کردند. دستور داشتیم زمانی که سنگ یک فلسطینی به محدوده ما می رسد را به این منزله بپنداریم که یک نارنجک هم می‌تواند به ما برسد.
 
 به او شلیک کردم، حدودا دوازده ساله بود.فکر نمی کنم که او را کشته باشم این را می‌گویم که آرام شوم. تا شبها بهتر بخوابم. دفعه دوم که ترسیدم زمانی بود که برای خروج از این تشویش داستان را با دوستان و خانواده‌ام در میان گذاشتم البته به انها گفتم که پسرک را زخمی کردم. همه انها خوشحال شدند. مرا به یک قهرمان تبدیل کرده و رفتند داستان را در کنیسه ها تعریف کردند. من اما شوکه شده بودم."
 

 ترس و نگرانی این سرباز همان چیزی است که این روزها جامعه میانه‌روی اسرائیلی را در نگرانی فرو برده است. ترسی که موجب می شود تا آموس هارل، ستون نویس روزنامه هاآرتص این چنین بنویسد: در چشم برهم زدنی ارتش اسرائیل متفاوت از آن چیزی خواهد بود که ما تا کنون تصور می کردیم. 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما