خانه | خبر | اخبارایران

روسيه پخش شبکه‌های ماهواره‌ای ايران را بر عهده گرفت

یکشنبه, 1391-08-14 12:40
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ

پس از آن‌که ماهواره اروپايی يوتل‌ست در چارچوب تحريم‌ها عليه جمهوری اسلامی ايران پخش ماهواره‌ای شبکه‌های تلويزيونی ايران را قطع کرد، اينک روسيه، هم‌پيمان ايران پخش اين شبکه‌ها را بر عهده گرفته است.

 

تارنمای عصر ايران امروز يکشنبه ۱۴ آبان‌ماه نوشته است ۱۹ شبکه ماهواره‌ای ايران از جمله شبکه‌های "جام جم يک و جام جم دو ، شبکه خبر و تلويزيون آی‌فيلم به زبان فارسی، کانال عربی کوثر، شبکه‌های سحر  تی‌وی يک و سحر  تی‌وی دو و همچنين شبکه انگليسی‌زبان  پرس تی‌وی از اين به بعد از طريق ماهواره‌های روسيه پخش جهانی خواهند داشت.

 

بنا به اين گزارش همچنين ۱۱ شبکه راديويی دولتی ايران نيز به ۳۰ زبان از طريق اين ماهواره‌ها قابل دريافت خواهد بود.

 

شرکت ماهواره‌ای فرانسوی يوتل‌ست، ‌تأمين‌کننده فضای ماهواره‌ای اروپا، روز دوشنبه ۲۴ مهرماه سال جاری پخش ۱۹ شبکه ماهواره‌ای تلويزيونی و راديويی جمهوری اسلامی ايران را بر روی ماهواره هاتبرد قطع کرد.

 

اين تصميم يوتل‌ست بر اساس تحريم‌های اتحاديه اروپا عليه ايران اتخاذ شد.

 

پس از آن شرکت ماهواره‌ای اينتل‌ست هم مانع از پخش برخی شبکه‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی ايران شد.

 

پيش از اين دولت روسيه پس از قطع شبکه‌های دولتی سوريه از ماهواره‌های نايل‌ست و عرب‌ست، امکان پخش شبکه‌های ماهواره‌ای اين کشور از طريق ماهواره روسيه را نيز فراهم کرده بود

سازمان صدا و سيمای جمهوری اسلامی ايران با انتشار بيانيه‌ای، قطع پخش شبکه‌های ماهواره‌ای خود توسط شرکت يوتل‌ست را "غيرقانونی، غيراخلاقی و غيرحرفه‌ای" ناميد.

 

به گفته صدا و سيمای ايران، "شرکت يوتل‌ست تحت فشار لابی آمريکايی صهيونيستی و به دنبال تقاضای شورای سمعی و بصری فرانسه (CSA) با ادعای واهی، شرکت سرويس‌دهنده پخش ماهواره‌ هاتبرد را از ارائه سرويس به شبکه‌های برون‌مرزی سازمان صداوسيمای جمهوری اسلامی ايران منع کرد."

 

رامين مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ايران نيز گفته بود ايران قطع شبکه‌های ماهواره‌ای خود را از راه قانونی پيگيری خواهد کرد.

 

پيش از اين دولت روسيه پس از قطع شبکه‌های دولتی سوريه از ماهواره‌های نايل‌ست و عرب‌ست، امکان پخش شبکه‌های ماهواره‌ای اين کشور از طريق ماهواره روسيه را نيز فراهم کرده بود.

 

جمهوری اسلامی ايران در سال‌های اخير، به‌ويژه در جريان اعتراض‌های گسترده به نتايج دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری که نزديک به يک سال به‌طول انجاميد بارها با ارسال پارازيت‌های ماهواره‌ای مانع از پخش شبکه‌های فارسی‌زبان خارج از کشور در داخل ايران شد و به همين خاطر از سوی مدافعان حقوق بشر در اين سال‌ها مورد انتقادهای شديد قرار گرفته است.

 

بهمن ماه سال گذشته کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران از اتحاديه بين‌المللی مخابرات (ITU) وابسته به سازمان ملل خواسته بود تا برای بازداشتن جمهوری اسلامی ايران از سانسور شبکه‌های ماهواره‌ای و ارسال پارازيت بر روی شبکه‌های تلويزيونی و محدوديت اينترنت، گام‌های قاطعی بردارد.

 

يوتل‌ست آبان ماه سال گذشته در بيانيه‌ای با اشاره به اينکه طی دو سال اخير بار‌ها ارسال پارازيت بر برنامه‌های بی‌بی‌سی فارسی، صدای آمريکا و دويچه‌وله را محکوم کرده است، اعلام کرد که محل ارسال اين پارازيت‌ها در داخل ايران است.

 

جمهوری اسلامی ايران شبکه‌های ماهواره‌ای غير دولتی را "سرويس‌های امنيتی دشمن" می‌داند و افزون بر ارسال پارازيت‌ روی آن‌ها، هم‌زمان در ايران، هم طرح مداوم جمع‌آوری ديش‌های ماهواره‌ای از منازل مردم را دنبال می‌کند و هم کسانی را که با اين شبکه‌ها همکاری کنند زندانی می‌کند.

 

 

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما