خانه | فرهنگ،‌ هنر و ادبيات | آهنگ زمانه

احمد پژمان و نئورمانتیسم در موسیقی ایران

دوشنبه, 1391-11-02 20:59
نسخه قابل چاپنسخه قابل چاپ
موسیقی پیشرو در ایران
محمود خوشنام

محمود خوشنام - احمد پژمان در سال ۱۳۱۴ در منطقه لار در استان فارس‌ زاده شد و در تهران تحصیلات اولیه خود را به پایان برد.

 

او هم‌زمان با تحصیل در دبیرستان و دانشگاه به‌طور خصوصی به فراگیری موسیقی پرداخت، ابتدا به سراغ ویلون رفت و چند سال بعد نزد حسین ناصحی، استاد برجسته آهنگسازی تئوری موسیقی و هارمونی را آموخت.

 

پژمان در سال ۱۳۴۳ با استفاده از یک بورس مطالعاتی وزارت فرهنگ و هنر رهسپار اتریش شده و در آکادمی موسیقی این شهر بر تجربه و دانش‌اش در زمینه‌ آهنگسازی افزود.

 

پژمان در‌‌ همان سال‌ها به سفارش وزارت فرهنگ و هنر برای افتتاح تالار رودکی «اپرای جشن دهقان» را آفرید که در سال ۱۳۴۶ در مراسم گشایش تالار رودکی با همکاری گروه اپرا و ارکستر سمفونیک تهران به اجرا درآمد. او در سال ۱۳۴۹ به ایران بازگشت و از آن پس به کار تدریس در هنرستان عالی موسیقی و دانشگاه تهران پرداخت و در همان حال کار آهنگسازی را نیز بی‌وقفه ادامه داد.

 

 

 

●ویدئو: بازار رؤیاها، احمد پژمان

او از زمان بازگشت به ایران تا آغاز انقلاب ۵۷، به مطالعه ژرف‌تر موسیقی سنتی و بومی ایران روی آورد و کوشید با برخورداری از تکنیک‌های بین‌المللی به موسیقی‌اش رنگ و بویی بومی دهد.

 

احمد پژمان را باید به‌طور کلی یک آهنگساز رمانتیک مدرن یا نئورمانتیک به‌شمار آورد. رمانتیسم در آفریده‌های او در مراحل سه‌گانه‌ تکاملی‌اش از ملودی‌های ساده به ترکیبات پیچیده رسیده است.

 

احمد پژمان آفریده‌های گوناگونی دارد. از آثار صحنه‌ای حماسی تا قطعات ساده برای کودکان را می‌توان در مجموعه‌ی کارهای او یافت. مهم‌ترین آثار صحنه‌ای او عبارت است از «اپرای جشن دهقان» و «اپرای دلاور سهند» که زندگی بابک خرم‌ دین را تصویر می‌کند و همچنین «اپرای سمندر».

 

باله‌ای نیز در میان آثار پژمان به چشم می‌خورد که «روشنایی» نام گرفته است. این باله در سال ۱۳۵۲ با طراحی مجید کاشف از سوی سازمان باله‌ ملی ایران در تالار رودکی به روی صحنه رفت.

 

از میان آفریده‌های ارکستری احمد پژمان «راپسودی» آوازه‌ بیشتری یافته است. او «راپسودی» را که در واقع نخستین کار سمفونیک اوست، در سال ۱۳۴۵ هنگام تحصیل در وین آفرید و نخستین اجرای آن را ارکستر رادیو وین عرضه کرده است.

 

یکی از زمینه‌های کاری احمد پژمان موسیقی برای فیلم است. موسیقی برای فیلم معروف «شازده احتجاب» بر اساس داستان هوشنگ گلشیری از کارهای برجسته‌ اوست. فیلم‌های پس از انقلاب با موسیقی پژمان عبارت است از «خانه‌ای روی آب»، «بوی کافور، عطر یاس»، «باران»، «روسری آبی» و «سفر به فردا».
 

این برنامه را می‌توانید از طریق فایل صوتی زیر بشنوید:

 

 

مجموعه «موسیقی پیشرو در ایران» از محمود خوشنام در رادیو زمانه:

 

درآمدی بر موسیقی پیشرو ایران

جلوه‌‌های تازه در موسیقی ملی ایران

امین‌الله حسین و موسیقی رمانتیک ملی

روبیک گروگوریان و گردآوری ترانه‌های محلی

ثمین باغچه‌بان و پیوندش با ادبیات ایران

 مرتضی حنانه و شهر مرجان

حسین ناصحی، بنیانگذار صداخانه ملی ایران

مرتضی حنانه و بازسازی ترانه‌های مورد پسند مردم

هوشنگ استوار و «سوئیت ایرانی»

حشمت سنجری و تابلوهای ایرانی‌اش

مصطفی کمال ‌پورتراب و آموزش موسیقی در ایران

هرمز فرهت و مفهوم «دستگاه» در موسیقی ایران

حسین دهلوی، از خردورزترین آهنگسازان معاصر ایران

محمد تقی مسعودیه، پایه‌گذار موسیقی اتنوموزیکولوژی در ایران

Share this
Share/Save/Bookmark

ارسال کردن دیدگاه جدید

محتویات این فیلد به صورت شخصی نگهداری می شود و در محلی از سایت نمایش داده نمی شود.

نظر شما پس از تایید دبیر وب‌سایت منتشر می‌شود.

لطفا به زبان فارسی کامنت بگذارید.
برای نوشتن به زبان فارسی می توانید از ادیتور زمانه استفاده کنید.

کامنتهایی که حاوی اتهام، توهین و یا حمله شخصی باشد هرز محسوب می شود و
منتشر نخواهد شد.

 

لینک به ادیتور زمانه:         

برای عبور از سد فیلترینگ

پرونده ۱۳۹۱ / چشم‌انداز ۱۳۹۲

مشخصات تازه دریافت برنامه های رادیو زمانه  از ماهواره:

ماهواره  :Eutelsat

هفت درجه شرقی

پولاریزاسیون افقی 

سیمبول ریت ۲۲

فرکانس ۱۰۷۲۱مگاهرتز

همیاران ما